Категории
☰КАКВИ ПРАВА ИМАМЕ КАТО АБОНАТИ НА ТОПЛОФИКАЦИЯ?
Много от вас ще се усмихнат многозначително и с недоверие…..права ли, та това е абсурд!
Може би е по-правилно е да се каже какви са нашите задължения, макар и да се получи като резултат един огромен списък. Но дори и скептично да гледате на въпроса, може да прочетете настоящата статия. Права, задължения или от двете по малко?
Важно е да знаем, че имаме права и още по-важно е да знаем как да ги отстояваме.
Знаем ли към кого да се обърнем, ако имаме въпроси или ако не сме доволни от предоставяната услуга?
Представете си следната хипотеза: парното е слабо, макар че навън температурите са минусови. Радиаторите са на 5, но това не повишава градусите. Чудите се как да се стоплите и същевременно каква ли ще ви е сметката за месеца. Въпросите са трудни и тъй като не намирате отговор, вземате едно радикално решение.
Влизате в банята с намерението да си вземете поне горещ душ, който да стопли страдащото ви от студ тяло. Но……..знаете какво често се случва. Струята вода е безпощадна със студенината си към вас и разочаровани бързо излизате. Увивате се в наличните в дома ви завивки и не смеете да помръднете, защото падне ли една, ще се развали цялата ви система. Поне има едно добро нещо в цялата ситуация-сметката ви за вода ще е значително по-малка.
Какво може да направите при наличие на недоволство от качеството на топлоподаването и загряването на водата?
Може да подадете рекламация под формата на жалба в съответното топлофикационно дружество в 30 дневен срок след периода на ползване на топлинната енергия.
Ако сте недоволни от отчетеното от общия топломер в абонатната станция, то тогава може да подадете рекламация в 45-дневен срок, след месеца на доставката, отново в топлофикационното дружество.
Рекламациите се подават в писмен вид в деловодството на Топлофикационното дружество.
Топлофикационното дружество ни предлага своя продукт-топлинната енергия и ние плащаме за него. Съвсем логично и справедливо е то да носи отговорност при наличие на лошо качество на предлаганото топлоснабдяване. Друг е въпросът доколко нашите жалби ще бъдат удовлетворени и взети под внимание, след като Топлофикация се произнася по тях……
Остава възможността да подадем жалба до Асоциацията на потребителите.
При нередности и при нарушаване на нашите права като потребители, можем да сезираме с жалба и националния омбудсман.
Какво можем да направим, ако получавайки изравнителната си сметка, не сме съгласни с отчетеното и фактурираното?
В 30-дневен срок от получаването на фактурата, можем да направим рекламация и да поискаме коригиране на сметката.
Ако не сме осигурили достъп на съответния служител от фирмата за топлинно счетоводство по една или друга причина, то имаме възможност да поискаме допълнително отчитане и коригиране на сметките в срок от 3 месеца от получаване на изравнителната сметка. Закъснеем ли, губим възможностите си и трябва да се примирим с цифрите по получената фактура.
Имаме възможност и по съдебен ред да оспорим своя фактура, като в тежест на Топлофикация е да докаже основанието и размера на задължението по нея.
Топлофикация е длъжна да ни уведоми писмено или чрез медиите 15 дни, преди да спре отоплението или топлата вода за планов ремонт. Ако не го направи, то тя ни дължи обезщетение в размер на недоставената топлоенергия.
Има законово определена температура за жилищата през отоплителния сезон.Когато се констатира, че Топлофикация е виновна за по-ниската температура, тя дължи неустойка в размер на 20% от недоставеното за дните на установяване на повредата до отстраняването й.
Важно е да знаем, че ако се установи неправомерно ползване на топлинната енергия, то ни се начислява максимално ползване на база всички радиатори в жилището ни. Какво значи неправомерно в случая-това е хитруване, което може да има различни форми според изобретателността на потребителя и спецификата на устройството за топлинно отчитане. Тук няма да влизам в детайли и в примери, защото историята е богата на случаи.
Важно е да сме запознати и с клаузите на Общите условия, с които се съгласяваме, ставайки абонати на Топлофикация.
Възможно е да има клаузи, които са неравноправни от гледна точка на потребителя.
Какво означава неравноправна клауза?
Неравноправна е всяка уговорка, която е недобросъвестна и води до значително неравновесие между правата и задълженията на търговеца или доставчика и потребителя. Всяка от страните има права и задължения.
Неравноправно ще е, ако е предвидено,
-че потребителят при неизпълнение на свое задължение, ще дължи прекомерно голяма неустойка или обезщетение.
- че Топлофикация едностранно може да променя цената или качеството на предлаганата от нея услуга.
-че платеното от нас при никакви обстоятелства няма да бъде възстановено, включително и при виновно поведение от страна на дружеството.
-други / изброяването е примерно /
Трябва да знаем, че неравноправните клаузи са нищожни. Те не ни обвързват по никакъв начин.
При съмнение за наличие на подобни клаузи в нашия договор:
- можем да подадем жалба до Комисията за защита на потребителите. Тя ще изготви препоръки към дружеството и може да му наложи определени в закона санкции.
-можем да сезираме съда с искане да обяви съответните клаузи за нищожни.
Важно е да знаем, че задълженията ни към Топлофикация се погасяват с изтичане на 3 годишна давност. Но тя не се прилага служебно. Това означава, че няма как наши стари задължения да се отпишат автоматично и съответно да не се изискват от нас.
Давността се прилага само след направено писмено възражение от страна на потребителя и то при предприети принудителни действия за събиране на задълженията от страна на Топлофикация.
Има някои топлофикационни дружества, които при направено писмено възражение, предлагат сключване на споразумение, в което признават погасяването на задълженията и се правят уговорки за разсрочване на непогасените по давност.
Но винаги внимавайте какво подписвате и с какво се съгласявате. Не забравяйте, че има и случаи, в които ви се предлага да подпишете споразумение, с което „признавате” и вече погасените по давност задължения и с това слагате край на възможността да реагирате срещу искането за заплащането им.
Как Топлофикация събира просрочените и неплатените си задължения от своите абонати?
1.Подава заявление до съответния съд с искане за издаване на заповед за изпълнение и изпълнителен лист. Това заявление се подава само въз основа на приложено извлечение от сметките ни. Имайте предвид, че Топлофикация прави искане да се платят всички задължения, включително и тези, които към момента са погасени по давност.
2. Съдът издава заповед за изпълнение срещу конкретния абонат. Тя се връчва в повечето случаи по адреса на конкретния имот, за който има неплатени задължения.
Имайте предвид, че ако никой не бъде намерен на адреса, то уведомяването се прави чрез залепване на съобщение на входната врата и се счита за редовно. Също така, ако междувременно сте продали имота, за който имате неплатени сметки, то уведомяването ще се направи на адреса на този имот, ако не сте заявили адрес за изпращане на кореспонденция или не са сменени партидите на стария и новия собственик.
3. Абонатът има право в 14 дневен срок да възрази срещу заповедта за изпълнение.
4. Ако не възрази, съдът издава изпълнителен лист и въз основа на него се образува изпълнително дело.
5.Ако абонатът възрази, то съдът дава 1 месечен срок на Топлофикация, за да заведе иск за установяване на вземанията си. След подаване на исковата молба, съдът изпраща препис от нея на потребителя. Той трябва в 1 месечен срок да даде своя писмен отговор и да приложи доказателствата, на които се основава възражението му. Ако искът бъде доказан по основание и размер, то задължението се признава за установено и срещу абонатът се издава изпълнителен лист.
Важно- задълженията, които са установени от съда с решение, имат вече давност 5 години, включително и тези към Топлофикация.
Всеки трябва да знае правата и задълженията си, за да може във всеки момент да се защитава максимално успешно.
Важно е да не забравяме, че най-добрата защита е своевременно предприетата и предварително обмислената.
/ Статията не претендира за изчерпателност по съответната тема. Използваната юридическа терминология е сведена до минимум /.
адвока Мариана Розованова
сподели статията