Категории
☰МАМЯТ ЛИ НИ СУПЕРМАРКЕТИТЕ?
Пламен редовно пазарува от близкия супермаркет. Определено големият магазин предлага по-голям асортимент и възможност за покупка на намалени стоки. Обикновено Пламен пазарува в събота и зарежда необходимите за семейството продукти за цялата седмица. Това е удобен вариант, имайки предвид, че работата на него и съпругата му е до късно вечер и пазаруването се оказва доста ангажиращо. Много от нас действат по същия начин. Пазаруването обаче е доста екстремно усещане. Обикновено Пламен е със списък, предварително изготвен от съпругата му. Отделно през цялото време, бутайки количката в магазина, е на постоянна „жива връзка” с жена си по телефона. Често репликите са следните: „ Верче, пуснали са евтини картофи, дали да не взема малко?, „ Скъпи, ама ти не следиш списъка, изрично съм ти го написала. Пак ще ми дойдеш и половината неща ще си ги забравил. Еее, чети де, защо ти правя списък!!”, или „Пацко, не се сещам, но май съм пропуснала да ти напиша да вземеш от онова саламче, където много ми хареса миналата седмица и цялата щафетка си я изядох сама!”.
Но доволни ли сме от големите вериги?
Не ви ли се е случвало да купите дадена стока и прибирайки се вкъщи да установите, че е с изтекъл срок на годност и просто не става за ядене.
КАКВИ СА ТРИКОВЕТЕ, КОИТО ИЗПОЛЗВАТ СУПЕРМАРКЕТИТЕ?
1.ОСВЕТЛЕНИЕТО.
Да, дори и да сте учудени от прочетеното, така е.
Подборът на осветителни тела и начинът на осветяване не е никак случаен. С подходящо осветление изложените стоки изглеждат по-атрактивни, по-апетитни и по-„хващащи окото”. Вие едвам преглъщате слюнките си и не спирате да трупате в количката. Дори си представяте, че вече си хапвате доволно, доволно…..Е как човек да не се изкуши и да не си купи неща, които дори не е планувал при влизането си в магазина! Да не сме от желязо?
2.МУЗИКАТА.
Пак се усмихвате, невярващо. Тук не става дума толкова за подбора на песните, а за силата на музиката. Въпреки че никак не е лошо да чуем любимите си ритми и бутайки количката да си припяваме тихичко. Така и пазаруването ни спори, а и настроението ни е гарантирано. Поне до момента, в който не отидем на касата. Ясно защо. Дори някои смелчаци стигат и по-далеч- поклащане в ритъм и от време на време на басовете, количката рязко се бута напред. За други пък важи максимата- сърце играе, крака не искат, а глас за пеене изобщо липсва.Така че поне вътрешното усещане е приятно.
Силата на музиката влияе обаче на пазаруването ни, като оптимални за този процес са звуците със сила 72 децибела. Музиката се лее, кошниците ни се пълнят, а в очите на търговците се виждат пачки от банкноти.
3.ТЕМПЕРАТУРАТА.
Ако вън е горещо, вътре е едно прохладничко и чак душата ни почива. Ако е зверски студ, то в магазинът е топло и приятно. Чак не ти се излиза вън. Даже често се разхождаме повече от необходимото време, без да си даваме сметка, че това е опасно.Защо ли? Защото всяка минута в магазина за нас е още една стока, още едно изкушение, още някой лев към сметката.
Каква е най-хубавата температура, стимулираща пазаруването? 19 градуса по Целзий създава онзи рай, който неусетно ви бърка в джоба. Не че един градус повече или по-малко е от съществено значение, но когато науката говори, ние мълчим и пазаруваме.
4. „ПАЗАРУВАНЕ, ОБРАТНО НА ЧАСОВНИКОВАТА СТРЕЛКА”.
Влизаме в магазин, а там всичко е подредено по артикул, вид. Дори на моменти ни се струва, че големината и цвета на опаковката също са взети предвид. Чували ли сте за „пазаруване, обратно на часовниковата стрелка”. Има проучвания, доказващи, че клиентът винаги върви наляво. Точно това е причината пътят му да започва от дясната страна на големия магазин. Там са обикновено плодовете и зеленчуците. Така че ако Пламен е влязъл да си купи само доматки и краставички, той трябва да мине през целия магазин, за да стигне до касите. Това разбира се крие опасности. Как става сортирането на стоките? Най-необходимите стоки се поставят в дъното на магазина, а тези, които се купуват най-малко, са разположени в началото. Много хитро, нали? Преди да сме стигнали до крайната си цел, минаваме покрай редица продукти, от които не се нуждаем, но напълно нормално е да си купим. Като прибавим и подредбата, красотата е гарантирана, а ние сме ценители и няма как да не й се поддадем.
5. ПАЗАРСКАТА КОЛИЧКА.
Сега вече няма да издържите и ще кажете „ Какво толкова може да е вложено като замисъл в една проста количка?” Много голям замисъл може да има. Забелязали ли сте, че количките се движат по-бавно. Въпрос на предварителна конструкция е. Разбира се тук не става въпрос да приемаме, че сме на писта и е нужно да покажем уменията си и бързината си. Целта на големия супермаркет е докато пазарувате, бутайки количката, темпото да е леко, да ви създава усещането, че се разхождате. А често, дори и да искате да бързате, пред вас има толкова „колеги” с колички, че маневрите са рисковани. И вие просто си се разхождате, тикайки количката си и местейки си главата все едно гледате тенис-наляво, надясно……По принуждение понякога спирате, поради създалото се задръстване, но пък това е възможност да сложите в количката поредния продукт, който ви е грабнал погледа.
6.ПОДРЕЖДАНЕТО НА ЩАНДОВЕТЕ СЪС СТОКИ.
Не си мислете, че подреждането не е със замисъл. Кои стоки се забелязват най-лесно и най-бързо? Това са тези, които са разположени на нивото на очите и на ръцете ни.Нормално, нали-виждаме нещо и с едно движение го слагаме в количката си. Кои продукти имат честта да заемат това престижно място? Разбира се, че най-скъпите. По-евтините са малко „в трета глуха”- на по труднодостъпни места, на места, изискващи протягане, навеждане и дори клякане. Звучи ви като сериозна фитнес програма с голямо натоварване, нали? Всяка фирма си плаща за мястото, на което да бъдат разположени нейните продукти. А ще попитате-къде стоят стоките, които са произведени от самата търговска верига? Те са ниско долу, но трикът тук е, че те се зареждат постоянно, даже на моменти имаме усещането, че всеки момент нещо ще падне поради огромното количество. Човешкото око обича количествата, те го галят и предизвикват да бъде взето нещо, точно оттам. А това е и целта все пак. Знаете ли как се нарича тази уловка? „Силата на купчината”, която сякаш носи и посланието „вземи си от мен”.
Гледайки препълнените щандове, си мислим, че щом има много от съответния продукт, значи същият не „блести „ с качеството си. Но това е само в главата ни. Ръцете ни са на друго мнение и те се протягат и си вземат. Така, че да подредиш щанд в магазин си е наука, която изисква много психологически усет и умения, които да доведат до стимулирането ни да купуваме.
7.СРОКЪТ НА ГОДНОСТ
Това е тема, по която всеки от вас може да изрази мнение. Причината е една-всеки се е „минавал”, купувайки продукт с изтекъл срок на годност. Но има нещо, което сигурно сте забелязали вече. Продуктите с изтичащ срок на годност са разположени най-отпред на рафта. Отзад са „младите”, за които животът тепърва предстои. Когато пазарувате, протягайте се и малко по-назад. Усилие е да, но пък си заслужава! Въпреки всичко обаче, винаги гледайте срока на годност!
Ето и УЛОВКИТЕ, които са се наложили, поради факта, че не спират да се прилагат спрямо нас, клиентите. Кои са те? Знаем ли всичко по въпроса?
1.Уловка „избеляваща касова бележка”.
2. Уловка „фалшива промоция”. Нека видим Пламен как се справя с пазаруването. Вижда стока, за която е обявено, че е с намалена цена. Той смело си взима от нея, даже малко прекалява с количеството. Но промоцията не е за изпускане.Няма нищо, че в тяхното семейство не ядат банани. При тази цена ще се научат да ги харесват.Но…….точно това Но е притеснителното. Отивайки на касата, цената, отразена в касовата му бележка си е редовната. Това е обичайна практика в големите супермаркети.”Въпросът на Пламен- но защо, нали бананите са с намаление, остава с отговор на отегчената касиерка- „моля, обърнете се към управителя или ако искате, върнете стоката. Пламен връща бананите с неудоволствие, но има много клиенти, които дори не забелязват измамата. При покупка на повече продукти, човек трудно си прави сметка, а и често бърза и не обръща внимание на касовата бележка.
Възможно е и следната ситуация- пакетирана салата с грамаж 150 грама е на промоция и то каква. Намалената цена е за 200 грама обаче. И тук става недоглеждане, объркване и определено е сто процентова измама.
Добре е още на касата да прегледаме касовата си бележка. Излизайки от магазина, ние по-трудно можем да върнем закупените от нас хранителни продукти.
Промоциите имат основната цел да привлекат клиенти. Те имат една особеност- обикновено важат до изчерпване на количествата. Внимавайте и за още нещо-срокът на годност. Често продукти с изтичащ срок на годност са включени в примамливите оферти.
3.Уловка „отстъпка”.
Чувате реклама, че в дадена търговска верига, при направена сметка над 20 лева, получавате примамлива отстъпка от общата сума. Не ви е ден за пазаруване, но как да не го направите. Смело слагате в количката си харесаните продукти и не спирате да смятате- 12 лева, 17 лева, 20 лева и 60 стотинки. Готови сте. Отивате доволни на касата, но там от радостта ви не остава и спомен. Маркират ви стоките, но не ви правят отстъпката. Обяснението е, че офертата важи само при закупуване на определена категория продукти на стойност над 20 лева. Вие се ядосвате, но в повечето случаи задържате покупките си и макар и с неохота, си плащате.
Възможно е да има обявена отстъпка на даден продукт, но същият реално да не е намален и да си е на редовната цена. Или дори и да има намаление, в подобни търговски вериги, да го предлагат на по-изгодна цена.
Виждате с големи букви, че е написано намаление, но нещо важно ви убягва от погледа. Дребният шрифт е толкова дребен, че най-вероятно очите ви би трябвало да са от ново поколение и с приспособени лупи, за да го прочетете. Намалението важало до определена дата или за определено количество.
Честа практика са „отминалите отстъпки”. Един продукт е бил намален за ден, два, но след това етикетът му не се сменя и вие оставате с убеждението, че ще можете да го купите все още на атрактивната цена. Дали е нарочно това „ неволно пропускане” ?
„Отстъпките” са хубаво нещо, но все пак знайте, че целта им в повечето случаи е манипулативна.
4. Уловка „да помогнем, давайки още един шанс” на стоки с изтекъл или изтичащ срок на годност.
Какво се прави най-често в името на тази „благородна кампания”?
1.Изтрива се датата на етикета и се записва нова
2.Поставяне на нов етикет, върху стария
3. Поставяне на старите продукти най-отпред на рафта. Тук предните два начина си вървят с пълна сила и се съчетават идеално.
5. Уловка „нищо да не изхвърляме”.
Стари продукти е грехота да се изхвърлят. Успешно могат да бъдат вложени в „ново производство”. Слагат се повече подправки, добавя се и нещо прясно и накрая „щипка любов” от магазина. Не се мръщете, резултатите могат да са впечатляващи. Но определено не за нас, нали?
Има глоби, но явно размерът им не плаши търговците.
Тъжно е, че живеем по такъв смешен начин. Непрекъснато трябва да се пазим, да питаме, да се информираме, да търсим и да разкриваме.Жалко е, че всеки иска да ни излъже, всеки иска да се възползва от нас. Защо не можем да живеем спокойно и да спрем да мислим постоянно как да се защитим?
Уловките и триковете на търговските вериги са много на брой. Изброих само някои от тях и то единствено с целта да ви дам полезна информация. При възникнали проблеми може да се обърнете към управителят на магазина, Комисията за защита на потребителите, Агенцията по безопасност на храните.
Пламен, след близо час обикаляне в магазина, приключи с пазаруването.Минаването през касата е най-болезненият му момент. С треперещи ръце и свито сърце плаща исканата сума. Дори пълните чанти не могат да го зарадват вече. Дано поне не е забравил нещо от списъка, подготвен от жена му. Дано, дано, но винаги се случва и скандал, съчетан с изживяванията на касата, го карат да изпадне в типичната мъжка депресия. Каква е тя ли? Сипва си една бира, сяда пред телевизора и спират да се отразяват взаимно с действителността. Разбира се и със съпругата си.
/ Статията не претендира за изчерпателност по съответната тема.Използваната юридическа терминология е сведена до минимум. /
адвокат Мариана Розованова
сподели статията