Категории
☰ИЗМАМИ ПРИ ОНЛАЙН ПАЗАРУВАНЕТО-КАК МОЖЕМ ДА СЕ ПРЕДПАЗИМ
Галина е омъжена и има две деца. Като повечето българки, тя работи на две работни места- във фирмата и вкъщи.Позната ситуация, нали? Ежедневието е динамично и времето все не стига за чисто женските прищевки.
Шопинг терапията е една от тях. Дългото обикаляне по магазините действа ободряващо, а направените покупки са в състояние да накарат женското лице да сияе. Но само нейното. Съпругът на Галина е в агония по това време, а мозъкът му е като електронен калкулатор-смята, смята, смята….. Явно тази терапия е измислена от жените, за да дразнят мъжете си или поне да ги стимулират постоянно да увеличават големината на портфейлите си. Но двамата съпрузи все по-рядко си осигуряват подобни изживявания.
Галина е щастлива, защото е намерила идеалната възможност- онлайн пазаруването. Там нещата стават бързо, с натискане на едно бутонче „Купи”. Кошницата е виртуална и може да се пълни на воля, без притеснението как ще се носи.
НО ПРИ ТОЗИ ТИП ПАЗАРУВАНЕ СА ВЪЗМОЖНИ МНОГО ИЗМАМИ.
Не е ли добре да бъдем подготвени, знаейки предварително за най-често използваните?
КАКВО Е НУЖНО ДА НАПРАВИМ?
1.ДА ПРОВЕРИМ ТЪРГОВЕЦЪТ, от който сме решили да купуваме.
Често се случва да пазаруваме от чужди сайтове. Нужно е да проверим дали търговецът съществува в тази държава и на дадения от него адрес. В някои страни има специален регистър, в който може да се направи въпросната справка на компанията по нейното име.Какво ще разберем? Дали съществува, дали не в производство по несъстоятелност или в ликвидация.
При нашите сайтове проверката също е задължителна и има възможност да бъде направена.
В зависимост от вида на стоките, които ще пазаруваме, можем да изискаме от съответния търговец сертификати, удостоверяващи, че е оторизиран да осъществява дадената дейност-например сертификат за продажба на мобилни апарати, черна техника, компютри и други. Документите могат да ни бъдат изпратени на имейл при настояване от наша страна.
Възможна хипотеза е подобни търговци да използват не своето име, а да работят под името на фирма с добра репутация и наложила се през годините на пазара.
Имайте го предвид и настоявайте да ви изпратят определени документи, даващи ви яснота с кого контактувате. Макар и това да не е гаранция отново, все пак е нещо, което ще накара и другата страна да си направи сметка дали ще си позволи лукса да ви измами.
2. Потърсете в интернет МНЕНИЯ НА ПОТРЕБИТЕЛИ, пазарували от съответния сайт.
Разпитайте и ВАШИ ПРИЯТЕЛИ И ПОЗНАТИ. В последните години пазаруването-онлайн стана все по-разпространено и доста хора го правят ежедневно. Определено си имат набор от сайтове, от които са доволни и които биха ви препоръчали с двете си ръце.
3.Проверете ДОМЕЙНА НА САЙТА НА ТЪРГОВЕЦА.
В някоя от интернет търсачките направете справка в коя държава е регистриран домейна на сайта на търговеца. Подобна справка например може да направите на www.who.is.
Ако в сайта прочетете , че стоките са с произход примерно Великобритания, а от проверката установите, че домейна е регистриран в Индия, то вероятно стоките идват тъкмо от тази държава. Какво значение има този факт? Твърде вероятно е да ви натоварят с цената, слагайки към нея допълнително мито, ДДС и др. Не са изключени и проблеми с митническите власти.
Доста сериозно ви звучат тези проверки, както и възможните проблеми, които биха могли да възникнат.
Но лошо ли е да знаем предварително и да сме подготвени за всякакви варианти?
4. Проверка в сайта за НАЛИЧИЕ НА ДАДЕНИ КОНТАКТИ ЗА ВРЪЗКА
Галина си харесва определена стока. Впечатлена е от предложената цена. Лесно е, ще натисне бутонът „купи” и ще си достави истинска радост. Но нека не избързва, а да провери дадени ли са в сайта контакти за обратна връзка. В много от измамните сайтове, в сектора контакти или няма посочено нищо, или има само електронен формуляр за връзка. Това указване на точен адрес, телефон са направо отживелици. Но единствено за измамниците. Те нямат интерес да посочват подобни данни. Защо им е да контактуват с недоволните и измамените си клиенти?
Ами ако Галина си поръча харесаната стока от подобен сайт, но тя се окаже с дефекти или неотговаряща на описанието си. Как и пред кого да направи своята рекламация и да поиска замяната или съответно връщането й? На електронния формуляр ли? Звучи несериозно и няма да доведе до никакъв резултат.
Видите ли сайт с непосочени контакти, нека сигналната лампичка да светне и пръстът ви в никакъв случай да не натиска бутони „поръчай” или „купи”!
5. Внимавайте, когато си купувате ВАУЧЕР ЗА ОТСТЪПКИ.
На практика, купувайки подобен ваучер, вие давате вашето съгласие за условията на сайта и на офертата. Може ли да се откажете от направена покупка с ваучер? Може, но са нужни по-големи усилия от ваша страна и изтъкване на основателни причини.
Често се случва редовната цена на дадена стока, за която имаме ваучер, да е същата или дори по-ниска. А ние притежаваме ваучер все пак. Как? Та нали имаме отстъпка? Така е, но има доста случаи, в които само на думи имаме намаление.Всъщност си плащаме за всичко, както си му е реда. Ако забележите, че случаят е такъв, по-добре не се обвързвайте.
Проучете внимателно ПРОМОЦИОНАЛНИТЕ ОФЕРТИ.
Обикновено те се съпътстват с допълнителни условия, на които ако не обърнете внимание, може да се окажете излъгани / например офертата е обвързана с времеви интервал, в който е валидна, липсва възможност за замяна и други /.
Питайте, изисквайте нужната информация, бъдете винаги една крачка напред!
При възникнали проблеми, може да подадете жалба до Комисията за защита на потребителите.
6. „КЛИК” измамите.
За какво става на въпрос?
Много търговци, за да привлекат повече клиенти, плащат на други големи сайтове да им публикуват рекламен банер.В зависимост от броя на кликванията, търговецът плаща определена сума в края на месеца. Но какво може да се случи? Конкурентите може да направят много кликвания върху банера единствено с цел търговецът да плати голяма сума, без реално да си е осигурил реални клиенти и потребители. Дори някои отиват по-далеч в технологиите и правят специални софтуери-така наречените „ботове”, които автоматично да кликат върху съответния банер. Загубите в подобни случаи на конкуренцията ще са големи.
7. „МНИМИ ТЪРГОВЕ”.
Същите се организират на фалшиви интернет страници, но на името на ползващи се с добра репутация фирми. Прониква се в сървъра на въпросната фирма и там се разполага въпросният сайт. Търговете „хвърчат” един след друг, а много клиенти могат да „изгорят” с парите си.
8. „ФИШИНГ АТАКИ”.
Какво представляват?
Изпращат ви се имейли под формата на спам от името примерно на банка. В тях по много умел начин ви се иска информация за ваши банкови сметки, номера на кредитни карти и други. Възможно е към полученото съобщение да има линк към сайт и да ви приканят да си промените паролата за достъп или да си обновите данните. Целта е една- да придобият достъп до ваши данни и да ги използват без знанието ви. Финансовите облаги, разбира се, са в полза на измамниците.
КАКВИ СЪВЕТИ да дадем на Галина, когато пазарува онлайн?
1.Никога, за нищо на света, ДА НЕ КУПУВА ОТ ЛИНКОВЕ, които се отварят от спам имейли в пощата й.
Предложенията може да са супер, да има неустоими цени, да се предлагат бонуси и награди към покупките. Но, за бога,Галина, не купувай!!! Измамата в случая е много вероятна възможност.
2.Когато купува стоки от известна фирма, трябва ДА ПРОВЕРИ много внимателно УЕБ АДРЕСА на компанията, за да е сигурна, че е попаднала на правилното място. Много често се правят дубликати на най-популярните сайтове за пазаруване- добавя се буквичка, маха се, слага се препинателен знак, променя се нещо незначително и т.н. Адресите много си приличат на пръв поглед и може да стане лесно объркване от страна на клиента. На това именно залагат и измамните сайтове- на вашата прибързаност, носеща им само финансови облаги.
3. НАМЕСАТА НА ТРЕТИ ЛИЦА по сделката е индикация за измама.
Какво имам предвид?
Галина се договаря по телефона с продавача и изведнъж трето лице й пише, че то е упълномощено да преговоря от името на продавача и да получи цената от продажбата.Галина е объркана и има защо.Кой в действителност е продавача, кое е това внезапно появило се лице, какво е участието му в случая, какво реално става? Галина трябва веднага да прекрати комуникацията, да се откаже от покупката си и да не изпраща пари за нея.
4. Искането за КАПАРО, но в голям размер, примерно 50 % от стойността на покупката, би трябвало да сигнализира отново за нередност. А ако към това добавим и настояването сумата да се преведе не по фирмена сметка, а по такава на частно лице, тогава вече нередността добива криминално звучене.
Представяте ли се една голяма и уважаваща себе си фирма да ви накара да платите по сметка на частно лице.Как ви звучи нещо подобно? А голямата сума за капаро? В практиката се приема за нормално капарото да е в размер на около 10 % от стойността на стоката.Измамно звучи всичко, нали? За Галина това е достатъчен повод да се откаже от пазаруването си. А за Вас?
5. МНОГО НИСКАТА ЦЕНА НА ОПРЕДЕЛЕНА СТОКА.
Не искам да ви разстройвам, макар и радостта ви е да е огромна, попадайки на подобна оферта. Но имайте предвид, че има вероятност при получаването на стоката или да се окаже, че далеч не отговаря на очакванията ви или към цената й да са начислени „измислени” такси. Дори е възможно да ви вземат парите, а стоката просто никога да не ви бъде доставена.
„Евтиното излиза много скъпо”. Ежедневно получаваме доказателства в тази насока, макар и винаги да има изключения и много добри евтини „попадения”.
6. Търговецът иска от Галина да му даде свои ЛИЧНИ ДАННИ И НОМЕР НА БАНКОВАТА СИ СМЕТКА.
Да, правилно прочетохте. Това е недопустимо и ще го оставя без коментар. Търсете сайтове, които са обозначени със знак за сигурност, показващ, че са защитени. Например имат антивирусен софтуер, недопускащ вируси и осигуряващ защита. Подобна гаранция ви дава спокойствие, че вашите данни няма да станат обект на кражба, няма да се източат кредитните ви карти, да има спам и други. Никога 100 процентова гаранция няма и никой не е в състояние да ви я даде, но поне са замислете по тези въпроси.
7. Ако Галина иска да си купи ЛЕКАРСТВА ИЛИ ХРАНИТЕЛНИ ДОБАВКИ, трябва да има предвид, че съществува забрана за продажбата им по интернет. Друг е въпросът, че това изобщо не се спазва. Явно санкциите не са достатъчно възпиращи или печалбите от продажбите са големи и глобите не са проблем. Или контролът просто липсва. Верният отговор е последният. Но защо да не купуваме, има доста изгодни предложения? Причината е една и смятам, че е достатъчно основателна- поради занижения контрол на въпросните продукти, те крият рискове за вашия живот и здраве. Изборът оставям на Вас!
Интересен, но и много важен въпрос е, КАК ДА ИЗВЪРШИМ ПЛАЩАНЕТО на избраните стоки?
Кой е най-сигурният начин за плащане? Кой е начинът, даващ ни защита, в случай на поръчана, платена , но недоставена стока?
Един от сигурните начини е плащането с КРЕДИТНА КАРТА. Ако има проблеми, продажбата може да бъде оспорена и да поискаме връщане на дадената сума. Подавате жалба до банката, която ви е издала кредитната карта.Тя ще разгледа случаят ви и ще ви върне парите.
Сигурност получавате и когато сте се възползвали от услугите на голям сайт, например като ebay, но има и други. Какви възможности имате? В 40 дневен срок от извършване на поръчката за определена стока, вие имат право да оспорите продажбата и да си поискате връщане на парите.
Системите за плащане като paypal също са от сигурните, гарантиращи плащанията.
Веднага ще ме попитате- може ли да платим с банков превод? Може, но при оспорване, парите няма да ви бъдат върнати, дори и при пропаднала продажба.
Избягвайте подобен начин на плащане! Или го използвайте, но в краен случай и то за дребни покупки!
Съветвам Ви да не вярвате на имейли, които получавате и чрез които се искат определени суми пари или участие в супер игри, както и имейли, с които се правят нереално звучащи оферти.
Съобщенията на мобилните ви телефони също могат да съдържат подвеждаща информация!
Когато пазарувате онлайн, пазете цялата си кореспонденция-имейли, факсове, чат, извлечения от дебитни и кредитни карти, доказващи извършено плащане, брошури, снимки и други. При наличие на измама или при възникнал проблем, вие ще имате доказателства, на които да се позовете.
За по-голяма сигурност е препоръчително да си инсталирате антивирусен софтуер, както и често да сменяте паролите си за различните сайтове. Бъдете предпазливи и не се доверявайте сляпо на хубавите предложения, защото може да има скрити уловки.
Ако сте станали жертва на измама, подайте жалба до съответното полицейско управление по местоживеенето си, независимо дали сайта, от който сте пазарували е български или чужд. Приложете задължително и всички документи, които са свързани със случая ви.
Ако сайта е регистриран в държава, в която има звено за борба с измамите по интернет, подайте жалба и към този орган.
Измамите, извършвани в интернет пространството, няма да спрат. Те дори ще стават все по-добри. Но важното е ние да се пазим, доколкото това е възможно, от „схемите”, целящи да ни вземат парите.
Галина често се отдава на шопинг-онлайн. Съпругът й недоволства, но добре знае, че да се противопоставя на жена, е мисия невъзможна. А да се противопоставя на собствената си жена, е равносилно на безумие с елементи на лудост. Мозъкът му продължава да изпълнява функцията на електронен калкулатор и макар с годините да е станал по-бавен, винаги е точен до стотинката. Но двамата съпрузи са постигнали едно споразумение- Галина пазарува, мъжът й плаща. А и Галина знае как да го прави, от какво да се пази и за какво да внимава. Справедливо, нали? Поне от женска гледна точка, да.
/Статията не претендира за изчерпателност по съответната тема. Използваната юридическа терминология е сведена до минимум /
адвокат Мариана Розованова
сподели статията