Категории
☰ПОТРЕБИТЕЛСКИ КРЕДИТ
Потребителските кредити са доста разпространени. Много хора прибягват до тях, когато имат нужда от бърз заем за справяне с моментни финансови затруднения.
Банките ни дават възможност и ние се възползваме от нея.
Ще ни отпуснат ли кредит, какви документи ще са нужни за това, какъв договор ще подпишем с банката? Това са въпроси, чиито отговори е хубаво да знаем предварително.
ЩЕ МИ ОТПУСНАТ ЛИ КРЕДИТ?
В повечето банки, за да кандидатстване за получаване на кредит, е необходимо
- да сте на възраст между 18 години и 70 години / в някои банки може да има разлика във възрастта /
- да докажете, че имате доходи / или че сте на постоянен трудов договор от 3 или 6 месеца или 12 месеца упражнявате свободна професия, съответно дейност като ЕТ – за различните банки тези срокове може да са различни /.
След разговор с банков служител се прави преценка на вашия случай. Отпускането и размерът на кредита се преценяват индивидуално и са в зависимост от доказване на вашите възможности да го изплащате.
КАКВИ ДОКУМЕНТИ СА МИ НУЖНИ, ЗА ДА КАНДИДАТСТВАМ ЗА ПОТРЕБИТЕЛСКИ КРЕДИТ?
Необходимите документи са:
- лична карта
- документи, удостоверяващи дохода ви / ако конкретната банка има изискване за представяне на такъв документ или евентуално други документи или обезпечения /.
- съгласие за обработка на лични данни /попълва се в самата банка/.
Потребителският кредит може да бъде с поръчители или съответно без такива / в зависимост от размера на кредита /.
При одобрението ви от съответната банка, сключвате договор за потребителски кредит.
Страни по него са банката като кредитор и получателят като потребител.
КАКВО Е СЪДЪРЖАНИЕТО НА ДОГОВОРА ЗА ПОТРЕБИТЕЛСКИ КРЕДИТ?
1.Посочва се мястото и датата на сключването му.
2.Отбелязва се какъв кредит е отпуснат.
3.Данни за потребителя на кредита- ЕГН, номер на лична карта и дата на издаването й, настоящ и постоянен адрес
4.Данни за банката –наименование, Булстат или ЕИК, адрес и седалище
5.Срок, за който се отпуска кредита.
6.Размер на отпуснатия кредит и условия по усвояването му.
7.Посочва се какъв е лихвения процент
8.Посочва се какъв е годишния процент на разходите по кредита и съответно какъв е размера на общата сума, която дължи потребителя към момента на сключване на договора.
9.Уточнени са условията, при които се погасява кредита от страна на потребителя / погасителен план /.
10.Включена е информация за правото, което има потребителя при погасяване на главницата по кредита, да получи при негово поискване извлечение по своята сметка за това какви плащания е извършил до момента и какво му остава като задължение.
11.Посочват се какви са разходите за откриването и обслужването на банкова сметка, свързана с усвояването и погасяването на отпуснатия кредит.
12.Какъв лихвен процент се начислява в случай на забава на плащанията от потребителя.
13.Информация за последиците, които биха настъпили за потребителя, ако той просрочва вноските си към банката.
14.Ако е предвидено потребителя да представи обезпечение за кредита си- описва се в договора.
15.Ако има предвидени застраховки на кредита- описва се вида и размерът им.
16.Възможност за отказ от договора от страна на потребителя и последиците от това / възможно е и да липсва такова право на отказ /.
17.Описват се правата, с които разполага потребителя по договора за кредит.
18.Погасяване на кредита, преди предвидения в договора срок- по какъв ред се осъществява,дължи ли се някакво обезщетение на банката. От края на юли е предвидено да не се дължат наказателни лихви при предсрочно погасяване.
19.Прекратяване на договора- при какви условия може да стане това.
20.Извънсъдебно решаване на спорове
21.Отбелязва се адресът на Комисията за защита на потребителите в качеството й на орган, контролиращ спазването на изискванията на закона.
22.Подписи на потребителя и на банката.
СЪВЕТ: Изисквайте екземпляр от договора за потребителски кредит, за да се запознаете подробно с него, преди да го подпишете. Прочетете внимателно и на спокойствие съдържанието му. При нужда се консултирайте със специалист. При констатиране от ваша страна на нередности, Комисията за защита на потребителите е органът, към който може да се обърнете.
/ Статията не претендира за изчерпателност по съответната тема. Използваната юридическа терминология е сведена до минимум /
адвокат Мариана Розованова
сподели статията