Категории Договорни отношения Имоти Наследство НАКАЗАТЕЛНИ Семейни отношения Съдебен изпълнител Трудови отношения Търговци СЪВЕТИ Често задавани въпроси ДРУГИ ГОСТИ ☰ ПРЕДСРОЧНО ПРЕКРАТЯВАНЕ НА ДОГОВОР С МОБИЛЕН ОПЕРАТОР Share „Бъди с мен до края, иначе раздялата ще ти струва скъпо”.В следващите редове ще разберете какъв е смисълът на това изречение. Със сигурност не е сюжет от филмова любовна история, но пък да не забравяме, че любовта може да има различни проявления и да я открием дори и там, където най-малко очакваме. Може би нечии финансови интереси са в състояние да превърнат в "трагедия" един житейски сценарий, в който ние да сме ощетените. Сключили сме договор с мобилен оператор за 1 година. Но след изтичане на 4 месеца, ние научаваме със съжаление, че конкуренцията предлага по-добри оферти. Как да изпуснем такава възможност? Веднага вземаме едно радикално решение, което може да промени живота ни, ако не завинаги, то поне за следващите 12 месеца. Всичко е ясно за нас-ще прекратим договора си със стария мобилен оператор и ще се обречем на новата си любов-друг мобилен оператор. Но сме неприятно изненадани от условията на раздялата или по-точно от исканите неустойки за предсрочно прекратяване на договора ни. В случаят от нас се иска плащане на месечните такси, оставащи до изтичане на договора ни- за 8 месеца. Това не е ли обирджийство? Или пък може да е отчаян опит да ни задържат, въпреки нашето желание. Справедливост тук не можем да открием, а още по-малко наличие на равнопоставеност между страните по договора. Ние сме ядосани и има защо. Точно по този повод Комисията за защита на потребителите през септември 2014 година предяви колективен иск срещу трите мобилни оператори. Основанието беше наличие на неравноправни клаузи в договорите, които се сключват с абонатите и прекомерност на начисляваните неустойки при предсрочното им прекратяване. Единствено „Виваком” пое ангажимент да въведе промени в тази насока. От 13 януари 2015 година абонатите, които предсрочно прекратяват договорите си, имат задължение да заплатят неустойка в размер на месечните такси за остатъка от договора, но за не повече от 6 месеца. От 1.05.2015 година се въвежда неустойка в размер максимум на 3 месечни такси, независимо в кой момент сме прекратили договора си. За нашия случай- при предсрочно прекратяване на едногодишен договор след изтичане на 4 месеца от неговото сключване, ние ще дължим като неустойка месечните такси само за 3 месеца. Ако на абонатите е предоставена отстъпка от цената на абонаментните планове или от пазарната цена на закупени устройства, те ще трябва да възстановят и част от стойността на предоставените отстъпки. Трябва обаче да имаме предвид, че тези условия ще се прилагат само за абонатите, които са физически лица. Вън от облекчението ще останат фирмите. Също така знайте, че има забрана за автоматично подновяване на сключени срочни договори. Това значи, че ако сте сключили договор за 1 година, след изтичане на срока, този договор се превръща в безсрочен и може да се прекрати с 1 месечно предизвестие. А какво е положението при останалите мобилни оператори? Те засега не се поддават на провокации и се опитват да задържат своите абонати, начислявайки им „убийствените” си неустойки. Навярно не си дават сметка, че любовта е любов, единствено, когато е споделена и от двете страни. Явно мотото- „Бъди с мен до края, иначе раздялата ще ти струва скъпо”-им се струва удачен начин да показват своята привързаност към абонатите си. адвокат Мариана Розованова / Статията не претендира за изчерпателност по съответната тема. Използваната юридическа терминолигия е сведена до минимум / сподели статията
ПРЕДСРОЧНО ПРЕКРАТЯВАНЕ НА ДОГОВОР С МОБИЛЕН ОПЕРАТОР Share „Бъди с мен до края, иначе раздялата ще ти струва скъпо”.В следващите редове ще разберете какъв е смисълът на това изречение. Със сигурност не е сюжет от филмова любовна история, но пък да не забравяме, че любовта може да има различни проявления и да я открием дори и там, където най-малко очакваме. Може би нечии финансови интереси са в състояние да превърнат в "трагедия" един житейски сценарий, в който ние да сме ощетените. Сключили сме договор с мобилен оператор за 1 година. Но след изтичане на 4 месеца, ние научаваме със съжаление, че конкуренцията предлага по-добри оферти. Как да изпуснем такава възможност? Веднага вземаме едно радикално решение, което може да промени живота ни, ако не завинаги, то поне за следващите 12 месеца. Всичко е ясно за нас-ще прекратим договора си със стария мобилен оператор и ще се обречем на новата си любов-друг мобилен оператор. Но сме неприятно изненадани от условията на раздялата или по-точно от исканите неустойки за предсрочно прекратяване на договора ни. В случаят от нас се иска плащане на месечните такси, оставащи до изтичане на договора ни- за 8 месеца. Това не е ли обирджийство? Или пък може да е отчаян опит да ни задържат, въпреки нашето желание. Справедливост тук не можем да открием, а още по-малко наличие на равнопоставеност между страните по договора. Ние сме ядосани и има защо. Точно по този повод Комисията за защита на потребителите през септември 2014 година предяви колективен иск срещу трите мобилни оператори. Основанието беше наличие на неравноправни клаузи в договорите, които се сключват с абонатите и прекомерност на начисляваните неустойки при предсрочното им прекратяване. Единствено „Виваком” пое ангажимент да въведе промени в тази насока. От 13 януари 2015 година абонатите, които предсрочно прекратяват договорите си, имат задължение да заплатят неустойка в размер на месечните такси за остатъка от договора, но за не повече от 6 месеца. От 1.05.2015 година се въвежда неустойка в размер максимум на 3 месечни такси, независимо в кой момент сме прекратили договора си. За нашия случай- при предсрочно прекратяване на едногодишен договор след изтичане на 4 месеца от неговото сключване, ние ще дължим като неустойка месечните такси само за 3 месеца. Ако на абонатите е предоставена отстъпка от цената на абонаментните планове или от пазарната цена на закупени устройства, те ще трябва да възстановят и част от стойността на предоставените отстъпки. Трябва обаче да имаме предвид, че тези условия ще се прилагат само за абонатите, които са физически лица. Вън от облекчението ще останат фирмите. Също така знайте, че има забрана за автоматично подновяване на сключени срочни договори. Това значи, че ако сте сключили договор за 1 година, след изтичане на срока, този договор се превръща в безсрочен и може да се прекрати с 1 месечно предизвестие. А какво е положението при останалите мобилни оператори? Те засега не се поддават на провокации и се опитват да задържат своите абонати, начислявайки им „убийствените” си неустойки. Навярно не си дават сметка, че любовта е любов, единствено, когато е споделена и от двете страни. Явно мотото- „Бъди с мен до края, иначе раздялата ще ти струва скъпо”-им се струва удачен начин да показват своята привързаност към абонатите си. адвокат Мариана Розованова / Статията не претендира за изчерпателност по съответната тема. Използваната юридическа терминолигия е сведена до минимум / сподели статията