Категории
☰"ХИТРИ КАПАНИ", ЗАЛАГАНИ ОТ МОБИЛНИТЕ ОПЕРАТОРИ! КОИ СА "МИШКИТЕ"?
Симо работи в престижна фирма. Кара хубава кола и има прекрасен апартамент. За хубостта на жена му се носят легенди, поне от хората от кооперацията, в която живеят. Ние приемаме фактите с усмивка и лека форма на завиждане. Симо като всеки нормален човек, ползва мобилен телефон. При него даже телефоните са повече:
-1 работен, за фирмата,
-1 личен, по специално изискване на съпругата му, за разговори с нея
-1, който е потулен в мистерия.
Няма да изпадаме в подробности, особено за третия му телефон.
Има ли Симо проблеми, ползвайки толкова телефони и то към различни мобилни оператори?
КАКВИ СА КАПАНИТЕ, ЗАЛАГАНИ ОТ МОБИЛНИТЕ ОПЕРАТОРИ?
КАК ДА ГИ ИЗБЕГНЕМ, за да не се окажем „заклещени” и то единствено поради липсата на достатъчно информация?
Сега ще разгледаме няколко „капанчета”, дори и с риск въпросните фирми да ни се разсърдят и то с основание.
1.ДОГОВОРИ ОТ РАЗСТОЯНИЕ
Познато ли ви е това?
Лежите си спокойно вкъщи и изведнъж телефонът ви звънва. Любезен женски глас / мъжките също не са за пренебрегване / Ви поздравява ведро, казва Ви, че сте късметлия, че сте от избраните, за които е осигурена възможност да сключите промоционален договор на зашеметяващи цени. И то само сега!!!
Разбира се прави се уточнението, че с цел подобряване на качеството на услугите, разговорът са записва. Вие се чувствате поласкан от вниманието, а това , че ви записват, е нещо, което приемате за нормална практика. Даже може и лека гордост да предизвика във вас. И ако имате неблагоразумието по време на разговора да кажете „да”, без значение по какъв повод……..то вероятността да се озовете с нов договор е огромна.
Един от мобилните оператори вече е глобен заради подобни нелоялни действия. Но дали с това тази практика е преустановена? Дали вие ще сте поласкани или разочаровани, оказвайки се с нов договор, без да сте го планували?
Каквото и да е усещането, определено не е правилна тактиката, предприета от мобилните оператори.
2. СЪОБЩЕНИЯ С ПРЕДЛОЖЕНИЯ
С изненада получавате СМС с предложение за участие в различни томболи или игри. Понякога ви забавляват подобни неща, но често се ядосвате на проявата на нахалство.
Съгласили ли сте да ви изпращат подобни съобщения?
Обикновено това съгласие сте го дали с договора, сключен със съответния мобилен оператор?
Учудени сте…..А прочетохте ли дребният шрифт, точно там е написано и вие подписахте, съгласявайки се да получавате подобни съобщения.
Нелоялно е, спор няма, но…….оставам и аз без коментар.
3. ПОДПИСВАНЕ НА НОВ ДОГОВОР
Вежлив служител, обикновено млад и доста начетен, с ентусиазъм ви обяснява какви невероятни условия ви се предлагат със сключването на договора. Предложенията галят слуха ви и дори в очите ви започва ясно да се чете надписа-ТОВА Е СУПЕР ОФЕРТА!!! Подписвате с удоволствие.
Но прибирайки се вкъщи и прочитайки го отново, установявате, че офертата не е зашеметяваща. Дори смятайки тарифите, стигате до извода, че май сте се набутали леко.
Вие сте интелигентни хора. Но често в капана попадат възрастни хора, които не са в състояние да преценят реално нещата. Предлагат им се нови договори, получаване на мобилен телефон като бонус, но с цената на неизгодно от финансова гледна точка предложение.
Честа практика е когато сключвате договор, да не ви бъде споменат изрично срока на договора. Вие живеете с мисълта, че каквото и да е, ще мине за 1 година и ще сте свободни. Но…..договорът ви се оказва за 2 години. Мъчението и стискането на зъби трябва да продължи. А дали ще ви подейства успокоително, ако ви кажа, че има случаи в практиката, при които подобни договори са сключвани не за 2, а за цели 3 години. И потребителите не са и подозирали този дребен факт.
Защо се получава така? Защото хората не знаят, не питат и не настояват за конкретни отговори. Доверяват се и резултатите са налице.
Един ден се събуждате с ясната мисъл и желание, че е дошъл момента да прекратите своя договор с дадения мобилен оператор. Но с какво се сблъсквате при отиването в конкретния офис?
Вежливият служител умело се опитва да ви разубеди, давайки ви да разберете, че ще сгрешите, че ще допуснете грешка. Има случаи, в които човек се оставя да бъде убеден и се отказва от желанията си за „развод” с мобилния оператор.
Каква обаче е основната грешка, която се допуска?
Не се подава предварително писмено предупреждение в съответния за прекратяване на договора срок, а трябва / обикновено е 1 месечен срок /. Подавайки го, вие ще получите входящ номер.
Не правете исканията си устно и изисквайте входящия си номер!!!
Примерно договорът ви изтича на 30 април, вие трябва да подадете предизвестието на 30 март. Ако го направите на 29 март може да ви върната, защото е рано, ако го направите на 31 март, може да е късно. Какво ще се случи ли? Договорът ви ще бъде автоматично подновен за още 1 година. Може ли да го прекратите в този случай? Отговорът е да, но срещу заплащане на месечните такси за този едногодишен срок. Хитро, нали? Но не и за вас……
Отказват да ми дадат подобен номер- обърнете се веднага към Комисията за защита на потребителите!
Добре е дори и да сте подали подобно предизвестие, да посетите отново офисът на мобилния оператор и отново да заявите желанието си. Наистина смешно звучи, че се налага да проявявате такава активност, но операторът не желае лесно да се раздели с вас. Любов, политика на фирмата или финансова изгода? Причината е ясна.
Възможна хипотеза, която е твърде вероятна- отивайки да си подадете предизвестието, да има срив в информационната система, проблеми с компютрите или допусната „неволна” грешка на „усмихнатия” служител. Определено сте от „късметлиите”, които не бива дори фиш за тото да пускат през този ден, защото ще са пари, хвърлени на вятъра. Резултатите ще са, че ще имате подновен договор за 1 или 2 години и то въпреки вашите желания.
В подобни случаи може да подадете жалба до мобилната компания, отбелязвайки взетия входящ номер на предизвестието ви и искането договорът ви да не се подновява.
5. ВЪЗМОЖНОСТ ЗА ЗАПАЗВАНЕ НА НОМЕР ПРИ ПРЕМИНАВАНЕ КЪМ ДРУГ МОБИЛЕН ОПЕРАТОР
Вие сте дълги години абонат на един от мобилните оператори. Доволни или не, сте му верни. Но в един момент си давате сметка, че при конкуренцията условията са по-добри. Рекламите, които ежедневно ви заливат, навярно ви оказват влияние. Може би коментари на ваши приятели от сорта- „ти да не си луд, че все още си към този оператор?” ви карат да се замислите.
А може би е дошъл моментът, в който искате да промените нещо в живота си. Защо да не започнете от мобилния оператор като за начало? Ако ви се получи, то за вас вече прегради няма да има!
Но имате едно условие- да смените оператора, но да си запазите номера.Звучи лесно осъществимо, но може да ви забавят, поради технически проблеми или необяснимо увъртане от страна на съответния служител. Оправдания винаги има, а ако няма, не е проблем да се намерят. В един момент, вместо за около 8 часа / време, необходимо от чисто техническа гледна точка/, ви бавят доста повече. Времето губи значение за вашия мобилен оператор, но за съжаление това „протакане”на вас ви „връзва” ръцете. Изнервянето ви е гарантирано. Явно вашият мобилен оператор с последни сили се опитва да ви задържи. Но когато любовта не е споделена, връзка не се получава.
6. ПРИ СКЛЮЧВАНЕ НА ДОГОВОР, ИМАТЕ ВЪЗМОЖНОСТ В 7-ДНЕВЕН СРОК ДА СЕ ОТКАЖЕТЕ ОТ НЕГО.
Не го ли знаехте това?
Служителите на мобилните оператори често „съзнателно” забравят да споменат тази подробност. Това обаче не се дължи на някакъв вид деменция, а е подход, който можем да сравним със сентенцията „мълчанието е злато”. За операторите мълчанието е още един нов потребител и ежемесечни финансови постъпления.
Вие имате право да се запознаете с договора, да премислите на спокойствие всичко и в 7 дневен срок да се откажете. Това е законовото ви право.
Сега вече знаете и дори може услужливо да го напомняте на служителите на съответния мобилен оператор. Те ще го оценят определено, макар и без нужния ентусиазъм.
7. ПРОБЛЕМ С НАДПИСАНИ СМЕТКИ
Това е често срещан проблем.
Получавате сметката си и с учудване установявате, че имате начислен роуминг. Няма нищо лошо в това, но де да бяхте ходили в чужбина, че да има основание за това.
Или баба Иванка има включена такса за използване на интернет……Проблемът е, че точно баба Иванка изобщо не използва интернет, поради липса на време, не поради други причини.
Внимавайте какво ви се начислява в сметките! Изисквайте подробни разпечатки, настройте брояча на изходящите си повиквания, за да имате база за сравнение. Когато излизате в чужбина, добре е да включите телефона си на ръчен избор на мрежа, защото има райони, в които сигналът на чуждите оператори е доста силен и може да се включи автоматично. Резултатът ще е скъпи разговори.
КРАТКИ СЪВЕТИ
Капаните на мобилните оператори са много, но вие можете да се предпазите от тях.
1.Четете внимателно договорите, които ви се дават да подпишете.
2.Малкият шрифт не е за украса, а изисква вниманието ви.
3.Срокът на договора е важен елемент и колкото е по-дълъг, толкова възможностите ви за прекратяване намаляват.
4.Прегледайте услугите, които ви се предлагат и кои от тях реално са ви необходими. Излишно е да плащате за неща, които нямате и намерение да използвате.
5.Преценете какъв вид такса е добра за вас с оглед вашите разговори.
6.Ако ви възникнат проблеми, подайте жалба до самия оператор или до Комисията по защита на потребителите или Комисията за регулиране на съобщенията. Но последните два органа не могат да ви намалят високата сметка, а те следят за лоялното отношение на оператора и спазването на закона.
7.Ако мобилният оператор ви е нанесъл материални щети, може да подадете иск в съответния съд.
А какво стана със Симо?
Той вече знае тънкостите и с радост носи и трите си телефона. Трудно му е, но единствено от гледна точка на плащането на сметките им. Това, че често го обзема паника, незнаейки кой телефон точно звъни, няма да коментираме. Нещата са и малко на късмет при него-ако го улучи, говори, ако ли не- не е фатално.Който го търси, ще прояви разбиране и ще звънне отново.
Но Симо иначе проблеми няма, защото е информиран за капаните и не стъпва в тях.
/ Статията не претендира за изчерпателност по съответната тема. Използваната юридическа терминология е сведена до минимум /.
адвокат Мариана Розованова
сподели статията